Welcome To My Tree , Do Follow and Comment.=)

Tuesday, August 16

Kenapa.Mentality.Ashamtu ?

Oh .. sempena bulan ramadhan ni , masjid-masjid / Surau banyak dapat pemberian makanan an ? Bermacam juadah ade membuatkan rasa nak Sahur+Berbuka teros sebulan kat Masjid ye dok ? haha. ( Jangan tak caye , pernah terjadi ). Hee.. =)

Orang Malaysia memang terkenal dengan budi pekerti bersedekah kan, lagipun ada fadilatnya memberi orang makan untuk berbuka ni.

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun. (At-Tirmidzi)

But Se-setengah masyarakat malaysia ni dia ada satu mentality sebenarnya ... Some Of them Sedekah makanan yang dorang takdapat habiskan masa berbuka..?? 

INGAT ORANG SURAU GAGAK KE ??
Macam Tak elok la camtu kan. 

So Sebaiknya , Jika ada niat nak bersedekah atau memberi makanan pada orang Masjid/Surau ASINGKAN makanan yang hendak diberi dengan makanan untuk diri sendiri. Barulah elok kan.
Lepas tu korang bagitahu la kat ustaz or Imam Masjid/Surau tu. Korang yang memberi.
Setidaknya orang tahu sapa yang memberi kan. Ni tak..Letak makanan tu kat masjid pastu balik ..Orang pon pelik kan. EH-OH..Tetibe ada makanan ...( tapi jangan salah sangka , makanan tu memang KOMPEM habis laa kan )

So Before nak memberi ..Fikir dulu la yeh.
Tak salah memberi , Tp Biarlah kena caranya
Iftar Jama'ie


No comments: